V rámci celofiremního projektu Online objednávání externích služeb vzniká nová webová aplikace Ester.
První myšlenka na vznik tohoto softwaru přišla v rámci Akademie VAS, kde byly pojmenovány přínosy, kterých by mělo být po nasazení aplikace do používání dosaženo: usnadnění objednávání vývozu jímek pro zákazníky, efektivní a automatizovaný proces pro časovou organizaci externích objednávek, úspora času našich zaměstnanců a implementace moderních technologií s možností dalšího rozšíření. Nápad byl rozpracován a v srpnu 2020 dostal projekt zelenou od vedení společnosti.
Od té doby tým ve složení Ing. Michaela Fialová, Bc. Radovan Reiter, Ing. Lukáš Nesnídal (divize Znojmo), Ing. Jonáš Odstrčílek (divize Brno–venkov), Ing. Jiří Čermák (divize Žďár nad Sázavou), Mgr. Jiří Zámečník (laboratoře) a Ing. Lukáš Kratochvíl (generální ředitelství) spolu s dodavatelskou firmou Digital Solutions, s. r. o., která vyhrála výběrové řízení, nezahálí a intenzivně pracují na vývoji aplikace tak, aby byla použitelná napříč celou společností. Sponzorem neboli garantem projektu se stal Ing. Jiří Lidmila, MBA. V rámci projektu Online objednávání externích služeb bude vyvinuta aplikace pro objednávání vývozů odpadních vod, dovozu pitných vod a objednávání laboratorních služeb. Aplikace je stavěna tak, aby postupně mohly být přidány další moduly – další služby, které přes aplikaci půjde objednávat.
Divize Znojmo novou aplikaci Ester v září 2021 nasadila do pilotního a posléze i do ostrého provozu. Dispečeři přijímají objednávky od klientů na službu vývoz odpadních vod, které zadávají do časových oken v kalendáři Ester. Tyto objednávky následně putují k přijetí vedoucímu dopravy a dílen. Ten přijaté objednávky potvrdí a tímto potvrzením odešle zákazníkovi notifikaci (upozornění e-mailem nebo SMS zprávou) s orientačním časem, ve kterém výkon budeme provádět. Zakázkami od zákazníků nebo interními potřebami na odvoz fekálních vod a kalů z malých čistíren je postupně zaplněn celý denní plán fekálních vozů. Den předem vedoucí denní plán uzavře a tím odesílá podklady řidičům do mobilní aplikace. V mobilní aplikaci má řidič svůj kompletní denní harmonogram, tedy přibližně 6 zakázek, které v daný den obslouží, a to včetně adresy a kontaktů na zákazníka. Řidič se tak může na každou zakázku jednoduše nechat navigovat, klientovi může zavolat nebo zaslat rychlou předchystanou SMS. Na místě výkonu pak zapíše do aplikace vyčerpané množství odpadních vod, ujeté kilometry a nechá zákazníka stvrdit výkon jeho podpisem přímo v aplikaci. Tímto řešením jsou zcela odstraněny papírové dokumenty. Po podpisu zákazníkem se zakázka uzavře, hodnoty zadané řidičem se doplní do zakázkového listu a do záznamu o provozu vozidla. Účetní je ihned může použít jako podklad pro fakturaci.
Zároveň s aplikací pro řidiče je vyvíjena klientská část aplikace, kde se zákazníkům po registraci zobrazí kalendář s volnými časovými okny, ve kterých mohou vývoz jímky objednat. Protože máme u každého zákazníka podrobné parametry o příjezdové cestě a velikosti jímky, nabídnou se mu pro objednání v kalendáři pouze taková pole, ve kterých můžeme zakázku provést vhodným autem. Každý zákazník tedy ve stejný čas může vidět v kalendáři jinou obsazenost, právě v souvislosti s jeho konkrétními parametry.
Do března 2022 se do ostrého provozu přidají divize Brno–venkov a Žďár nad Sázavou. Později i divize Třebíč, Jihlava a Boskovice. Postupně bude možné objednávat přes aplikaci i dovoz pitné vody. Pracuje se i na možnosti objednání laboratorních služeb. Tento modul bude napojen přímo do systému LabSys (aplikace, ve které jsou evidovány všechny vzorky, které prochází laboratořemi VAS) a potřebné parametry získané od zákazníka se z Ester do LabSysu přenesou.
Započala také jednání se zástupci firmy Konica Minolta, kteří zajistí propojení Ester s účetním softwarem Navision. Do budoucna nebude účetní získávat podklady k fakturaci z Ester, ale Ester zašle podklady přímo do Navisionu, kde bude nachystána faktura. Účetní nebude fakturu muset vytvářet, ale pouze ji zkontroluje, v případě potřeby zedituje a zaúčtuje. Ester bude předávat data také dalšímu z firemních softwarů – Provozního informačního systému (PIS). Konkrétně informace o zvláštních odpadních vodách – množství, přebírající ČOV, kvalita odpadních vod.
Ester bude jistě zajímavá i pro zákazníky. V klientské zóně zákazník zvládne nejen objednat externí službu, ale uvidí i svoji kompletní historii objednávek, včetně smlouvy a faktur. Jakmile dojde k propojení mezi Ester a softwarem Navision, bude zde možnost rychlé platby pomocí kreditní karty přes GoPay bránu.
Ester je navržena a připravována modulárně a má ambice stát se potřebným a užitečným nástrojem pro interní uživatele i pro zákazníky.
Děkujeme za zpětnou vazbu všem uživatelům, kteří s Ester měli možnost pracovat, a nebo v budoucnu pracovat budou. Bez vašich připomínek by nebylo možné posunout aplikaci na takovou úroveň, jakou všichni chceme.